sábado, diciembre 06, 2008

Sant tornem-hi! De la obligatorietat o no de la Responsabilitat Social

Que les Transnacionals estiguin aprofitant la paraula ètica, responsabilitat, etc. per "tapar" irregularitats davant el seu públic és dolent. Que el protocol de Kyoto es va promoure per part de les asseguradores que no volen continuar fent front a les despeses conseqüència pel canvi climàtic és innocent. Però, com diu en Jaume Cendra, a la Sostenibilitat tot suma .i qualsevol acció que treballi a favor de la sostenibilitat sigui benvinguda.

Com promoure els codis ètics a les empreses i qui els fa complir i com? Per respondre a això, s'ha de conèixer la idiosincràsia de cada organització. De poc serveix fer un estudi de mercat per a implantar estratègiques en RSC o E. Evidentment, s’ha d’avaluar l’entorn, i part dels grups d’interès que considera una política de Responsabilitat Social és la competència, la seva clientela, les empreses proveïdores, el públic objectiu, etc. Però no és suficient.

La Responsabilitat Social va més enllà. La RS ha de considerar-se de forma holística. La paraula “Stakeholders” defineix millor tota la part social influenciada per l'empresa: les persones que hi treballen directament i indirecta, a més de tota la societat en la qual l’organització pot generar alguna mena d’impacte de major o menor grau.

Com valorar l'impacte? La valoració quantitativa és una estimació que permet poca participació i implicació. En termes sostenibles, la paraula és obtenir un resultat conseensuat, consensuat per tots els grups d'interès. Aquesta és una de les parts a valorar, però encara falten altres:: les relacions amb el medi natural i l'entorn.

És per això que el ventall de possibilitats de la RS no es pot regular. Per a legitimitzar, ja existeix la la normativa formal que des del compromís de la RS es pot intentar accelerar o modificar, però aquest ja és un altre tema.

La RS ha de ser el codi ètic de l’entitat, ha de ser coherent amb la seva forma de fer, de ser, d’estar i de tenir i cada entitat ha de definir la seva estratègia, objectius i plans d’acció en funció a les seves característiques ontològiques i al seu entorn social, ambiental i econòmic.

No hay comentarios: